♥ zuurdesem zuurdesem en nog is zuurdesem ♥

ZUURDESEMBROOD
——————————————————————————————-
STAP 1 ZUURDESEM = WATER + BLOEM (evenveel) = STARTER
——————————————————————————————-
paar dagen laten staan, elke dag voeden met water en bloem, er komen belletjes op en het groeit en, het daalt, een uur na het voeden, kun je het altijd gebruiken = veel bellen op het goedje en is gestegen (na roeren daalt het ook weer)
en voorlopig nu blijf ik het elke dag voeden en gebruiken, dan maak ik er pannenkoeken mee, dan in een cake en dan brood, niet wekelijks, brood wel, wekelijks een paar keer!
desem met roggemeel maken schijnt het best te werken en inderdaag, hier dus ook
ik ken iemand die zijn pot desem gaat al 19 jaar mee
dusssssssssssss
——————————————————————————————-
STAP 2 STARTER + BLOEM + WATER + RUSTEN = VOORDEEG
——————————————————————————————-
hier knutselen met de hoeveelheden (zo kookt men hier)
spelen met verschillende bloem
30desem+100tarwebloem+24volkorenbloem+12roggemeel+170 water
word bij mij dan
100desem +water (ik giet een scheut)+biobloem (ik kap wat eruit) en roer een beeke door elkaar en hop –> laten rusten 14-18u
En volgende keer word het weer:
200desem+een water+boerebroodmeel met mijn broodspatel erdoorheen en hoop nachtje rusten
——————————————————————————————-
STAP 3 VOORDEEG + BLOEM + WATER + RUSTEN = DEEG
——————————————————————————————-
300voordeeg+680tarwe+45volkoren+45rogge+425water+17zout
je raad het weer: ik kap het er gewoon onder op het ook met gevoel = ermee spelen, dat heeft het deeg graag, je kunt het ruiken, voelen, gewaarworden, dat het goed is waar je mee bezig bent, je weet ook wanneer het niet gaat lukken maar zelfs dan, schouders op, want vanalles valt iets te maken, hoe vaak ik heb gehad, van shit, das om zeep hier, en het werd beter dan het beste deeg waarvoor ik zoveel moeite deed!
ik roer gewoon altijd met iets van plastiek alles door elkaar, het rijzen en rusten doet telkens de rest, ik kom wel graag tot een deeg, en ik moet het eerlijk zeggen, je mag geen schrik hebben om je handen vuil te maken, ze plakken, en als het goed zit plakt het niet zo, je moet ermee durven werken, das al… AL DOENDE LEERT MEN DUS … hier ook
——————————————————————————————-
STAP 4 DEEG + ZOUT + RIJZEN = ZUURDESEMBROOD
——————————————————————————————-
ZOUT dus + hier doe ik ook een ‘zonnebloempitten, pompoenpitten, gojibessen, en hennepzaad’ bij onder, spelen met wat je eronder doet, tot nog toe, heb ik er altijd al iets bij onder gedaan, lekker gezond denk ik zo, ik heb het gewoon zo graag hoe ik het maak anders miek ik het zo niet hé, als het er maar onder zit, voor mij toch (hymalayazout) of ja, als je het niet wilt, kun je het ook laten natuurlijk, ieder zijn wens!
en weer rijzen en rusten (ik neem altijd minstens een uur)
hier gebruik ik kneedhaken en een mixer slechts 4 minuten lang, zoals in het filmpje
deeg gaat weer een slaapje doen
VOUWEND KNEDEN= daarna 4x om het uur 20xvouwen (omslagstijl zie filmpje) –> handen natmaken eeeeee
laat het telkens goed rusten, in begin is het een beetje in studeren vind ik, de stappen tot je jouw eigen manier in deze drukke wereld vind!
——————————————————————————————-
STAP 5 ZUURDESEMBROOD = KNEDEN VORMEN SNIJDEN
——————————————————————————————-
eerst 2x met een bebloemd blad en telkens een uurtje laten rusten
dan 2x met een olieplas en weer een uur laten rusten
JE KAN HET HALF SNIJDEN INDIEN TE GROOT
zo’n 30 tot 40 minuten in de oven op 220 graden (stand6)
hier heb ik al vaal 40 minuten tot een uur of langer, ik probeer de tijd wel aan te houden maar dan hen ik een groot rond, dan een plat of stokbrood, sandwishes, in bakvormen of op de plaat, ik speel er allemaal mee
VERGEET NIET HET BROOD VANBOVEN TE KERVEN ZODAT HET NIET OPENBARST
ik vergeet vaak te kerven, lol

DEEGTIPS
+ Het deeg moet droog genoeg zijn om te kunnen kneden, maar weer niet te droog zodat het bijna niet te verwerken valt.
+ Een te vochtig deeg rijst snel maar vergroot de kans op inzakken. Een te
droog deeg rijst niet of zeer moeilijk en geeft een te zwaar brood.
+Vorm het deeg tot een bol en druk die met 2 handen van je af. Gebruik daarvoor je hele lichaam en niet alleen de armen. Vouw het weggedrukte
deeg dubbel en draai het een kwartslag. Dan weer duwen.
Dit zeker 100 keer doen.
—->Langer kneden verhoogt de kwaliteit van het brood.

zie FILMPJE 1 https://www.youtube.com/watch?v=sym3Sdxzhmw
FILMPJE 2 https://www.youtube.com/watch?v=wL4dAZr5dYQ

—->facebookpost 

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: zo GEZOND mogelijk, zo RAUW mogelijk, zo NATUURLIJK mogelijk | ♥ DE GOUDEN MEM ♥

Geef een reactie

♥ BLOG BLOG BLOG ♥

my blogs

september 2014
M D W D V Z Z
« Feb   Okt »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 86 andere volgers

